Soki Warzyne

Wegetarianizm – fakty i mity

Wegetarianizm jako ideologia i sposób żywienia wywodzi się z Indii oraz terenów Bliskiego Wschodu. Obecnie coraz więcej osób na całym świecie wyklucza ze swojej diety mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego. Powody przejścia na wegetariański sposób żywienia są różne, mogą mieć podłoże moralne, religijne lub społeczne –  jest to styl życia aktualnie „modny” i zgodny z trendami. Zwolennicy wegetarianizmu twierdzą, iż zawarte w mięsie składniki odżywcze z powodzeniem można w takiej samej ilości i jakości pozyskać z produktów roślinnych. Czy to prawda? Naukowo zostało stwierdzone, iż jest to możliwe. Racjonalnie ułożona dieta roślinna nie tylko nie powoduje uszczerbku na zdrowiu oraz również zmniejsza ryzyko wielu chorób cywilizacyjnych. Dieta wegetariańska może być korzystna dla zdrowia jednak pod warunkiem, że jest stosowana w sposób rozsądny i przemyślany.

owoce i warzywa

Jak wybrać dietę wegetariańską?

Aby organizm mógł właściwie funkcjonować, potrzebuje wielu składników odżywczych: białka, tłuszczu, węglowodanów, witamin, minerałów, wody. Ważna jest ich ilość, proporcje, a także jakość. Zapotrzebowanie na pożywienie zależy od wielu czynników, a od lat panuje przekonanie, że jedynym pełnowartościowym białkiem jest białko zwierzęce. Czy w takim razie mięso zawiera inny rodzaj białek? Dietetycy zwracają uwagę, że wszystkie białka składają się z tych samych aminokwasów, które występują w niezliczonej liczbie kombinacji i to je między sobą różni. Tzw. wzorcowe białko, które zawiera wszystkie aminokwasy w odpowiednich ilościach to białko jaja. Dlatego Światowa Organizacja Zdrowia uznała je za wzór służący do mierzenia proporcji aminokwasów w innych produktach. Większość pokarmów roślinnych zawiera również pewną ilość białka. Jeśli więc dieta wegetariańska będzie się składać się z urozmaiconych produktów roślinnych, to będzie go tyle, ile potrzeba.

Dla kogo wegetarianizm? 

Według ekspertów dieta wegetariańska nie jest dla wszystkich i aby była bezpieczna dla zdrowia musi być odpowiednio zbilansowana. Niezależnie od rodzaju wegetarianizmu, główną cechą tego rodzaju odżywiania jest mniejsza ilość kalorii. Z jednej strony sprawia to, że otyłość u wegetarian należy do rzadkości, z drugiej jest przeciwwskazaniem do stosowania diety wegetariańskiej przez sportowców i ludzi ciężko pracujących, którzy mają szczególnie duże zapotrzebowanie energetyczne lub kobiet w ciąży. Wegetarianizm można podzielić na:

Laktowegetarianizm – uzupełnianie pokarmów roślinnych produktami mlecznymi;
Laktoowowegetarianizm – uzupełnianie pokarmów roślinnych produktami mlecznymi i jajami;
Semiwegetarianizm – oprócz produktów roślinnych dopuszcza się spożywanie niewielkich ilości ryb;
Weganizm – odmiana radykalna dopuszczająca tylko produkty roślinne;
Fruktarianizm – odmiana radykalna dopuszczająca tylko owoce;
Witarianizm – dopuszczenie tylko środków żywnościowych nie przetwarzanych przemysłowo.

Wegetarianizm tylko potocznie rozumiany jest jako niejedzenie mięsa, w istocie znaczy więcej. To określony styl życia połączony z konkretną dietą. Chociaż motywy zerwania z tradycyjnym sposobem odżywiania mogą być różne, niezależnie od tego jakie były powody tej decyzji, dieta wegetariańska powinna zawsze wiązać się ze zmianą sposobu podejścia do zdrowego odżywiania. Dla wszystkich osób, które zastanawiają się nad przejściem na wegetarianizm lub już zrezygnowali z jedzenia mięsa przygotowaliśmy przykładowe zestawienie produktów, które powinny znaleźć się w jadłospisie.

Smacznego i na zdrowie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *